СТАТТІ

На нас чекає релігійна війна?

На нас чекає релігійна війна?

Україна може вступити в смутні часи «релігійних війн». Уже зараз в Західній Україні громади піднімають питання повернення храмів. І мова не тільки про церкви УПЦ, на які претендують православні Київського патріархату: днями капелани від УГКЦ силою «виселили» Благовіщенський храм УПЦ в Коломиї, а буквально через день в Мережі з'явився список зі 110 інших храмів в Тернопільській єпархії, що належать УПЦ КП і УАПЦ, але «не повернутих УГКЦ».

ВЗАЄМНІ ПРЕТЕНЗІЇ

Автор списку – також капелан (позивний Русич), який служив в ДУК «Правий сектор», – отець Михайло Забанджала. Він пояснив, що список – не заклик до дії, а «наукове дослідження».

«У 54 селах взагалі немає греко-католицьких громад. А раз так, там зовсім не варто претендувати на повернення храмів. Але правда повинна бути і її доведеться визнати – як би це не було неприємно православним священикам: з історичного контексту не можна викреслювати той факт, що в селах були і є греко-католицькі громади, – розповів Забанджала. – А у нас зараз зовсім немає діалогу між єпархіями про повернення храмів, хіба що на рівні окремих священиків: зібралися – посиділи – помолилися – розійшлися, і ніхто не піднімає питання, чому і на кого ображений. А образи будуть сидіти всередині, поки їх не висловлять».

В УПЦ КП питання повернення храмів коментують обережно. Капелан Тернопільської єпархії УПЦ КП, протоієрей В'ячеслав Кізілов висловив здивування, підкресливши, що на Покрову (14 жовтня) брав участь у телепередачі зі своїми колегами з УГКЦ, але питань про передачу майна ніхто не піднімав. «У регіоні все стабілізувалося: немає ні колотнеч, ні батальних зіткнень за культові приміщення. Вважаю, висловлену думку – особистий погляд батька Забанджали, у нього зараз і свого приходу щось немає – може, йому просто нудно, – припустив протоієрей Мирон Гах, секретар Тернопільської єпархії УПЦ КП. – Зі свого боку, питання повернення костелів активно піднімають римо-католики: Мечислав Мокшицький (єпископ католиків латинського обряду у Львові) вимагає повернення приміщень вже у самих греко-католиків».

Цікаво, що, за даними Забанджали, єпископ Мокшицький може незабаром вирушити  на підвищення. «Він явно не остання людина і зараз хоче показати себе у Львові як «патріот Польщі»і «збирач земель», – прокоментував священик. У римо-католицькій церкві, водночас, закликають до пошуку компромісів. «Не знаю, як думають інші церкви, але у нас на Закарпатті греко-католики забрали три або чотири костели. Я прошу повернути тільки один, мінімум для того, щоб ми могли служити там за графіком, – сказав єпископ римо-католицької церкви Закарпаття Антал Майнек. – Я кожному рекомендую потроху йти на поступки заради церкви і вірян».

Офіційна позиція УГКЦ щодо питання повернення культових споруд така: «Ми  послідовно виступаємо за збереження в Україні міжконфесійного миру, нікому не наказуємо і не рекомендуємо захоплювати силою храми або будь-яке інше майно».

«Запалає вся країна»

Експерти визнають наявність конфліктів і попереджають: якщо держава спробує самоусунутися від їхнього вирішення, Україна ризикує зануритися в смуту. «Я допускаю, що список – ініціатива мас, і це не потрібно блаженнійшому Святославу, предстоятелю УГКЦ – він прекрасно розуміє, на відміну від частини святих отців і прихожан, що такий підхід матиме негативні наслідки для суспільства і міжцерковного діалогу, – сказав релігієзнавець Юрій Решетніков. – На жаль, на місцях ексцеси можуть бути, і вони відбуваються ».

Експерт нагадав, що на початку-середині 90-х в Україні було не менше 900 «гарячих точок» на релігійній основі. «Але ж Західна Україна, по суті, є вибухонебезпечною – це наші релігійні Балкани: в результаті Першої та Другої уній польська влада змусила православних священиків перейти в підпорядкування католиків (в Центральній і Південній Україні цього не було), і тепер регіон являє собою строкате історико-політичне нашарування. І всі релігійні, етнічні групи думають, що саме їм хтось щось винен, – пояснив політолог Руслан Бортник. –Спроба щось там «рушити», освятити захоплення, може привести до «теплої» фази релігійної війни, коли одні і ті ж храми будуть переходити з рук в руки, і не двох, а відразу трьох конфесій ».

Надалі можливий і дзеркальний процес на південному сході, тільки захоплювати будуть вже греко- і римо-католицькі храми. Єдина можливість уникнути вибуху – залучати правоохоронців і діяти виключно за законом. На думку експерта, втім, останні події можуть мати й інший, глибший сенс: метою УГКЦ та УПЦ КП може бути атака на УПЦ, коли під маркою «повернення історичної справедливості» силою захоплять храми православних громад уже по всій території Західної України. «Особливо їх цікавить Почаївська лавра – все інше може бути лише інформаційним прикриттям, спробою надання подіям історичного контексту», – констатував Бортник.

В УПЦ побоювання підтвердили. «Це пролог до тотальної релігійної війни в Україні, набагато жорстокішої і кровопролитнішої, ніж та, яка вже була розпалена на початку 90-х. Тільки тепер запалати може вся країна, – сказав  архієпископ Боярський Феодосій. – І якщо вже представники УГКЦ так стурбовані відновленням «історичної справедливості», то чому їх так обурюють заяви католика Мечислава Мокшицького з вимогою повернути костели?»Владика Феодосій також закликав духовенство УГКЦ «почати з себе», повернувши храми, побудовані православними, які зараз використовують греко-католицькі громади.

 

 

^ Наверх